Thailand - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Yvonne Fokkens - WaarBenJij.nu Thailand - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Yvonne Fokkens - WaarBenJij.nu

Thailand

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

17 Augustus 2012 | Thailand, Bangkok

Daar komt ‘ie dan! M’n eerste reisverslag! Ik heb er even tegenaan gehikt, maar nu ga ik er echt voor! Dus even geen gesprekken meer op Facebook en focus!

31 juli vertrokken Jeltje en ik naar Cairo en vervolgens Bangkok. Afscheid nemen vind ik altijd even lastig, maar dat hoort erbij natuurlijk. Voor ik het wist zaten we in een tucktuck in Bangkok met onze vrolijke vriend Matthijs, een kerel met een brede lach uit het zuiden van het land (Nederland dan..). Hij was alleen op vakantie, vandaag was ook zijn eerste dag. Aangezien wij geen hostel geboekt hadden, zijn we mee gegaan naar het zijne om daar ons eerste en duurste nachtje door te brengen. De volgende dag was het tijd om op de echte backpackersstijl door te gaan en een goedkoop plekje te zoeken. ‘s Avonds hebben we nog even een borrel met z’n 3en gedaan, maar na de lange vlucht was ik toch ook snel aan mn bedje toe.
Bangkok was, net als de vorige keer, druk en chaotisch. Ik ben niet echt fan van Bangkok, maar het was wel erg grappig dezelfde dingen te zien als eerder. Jeltje en ik zijn op de watertaxi gegaan, een boot die de rivier heen en weer vaarde en je kon op en af springen wanneer je maar wilde, de hele dag door.
De volgende dag nog even naar het Royal Palace, waar ik lekker buiten ben blijven lezen en hangen, omdat ik er al in was geweest. Jeltje is binnen gaan kijken en heeft de koningin gezien! Leer voor de volgende keer: Gewoon alles nog een keer doen!
‘s Avonds kwamen we Mattijs nog tegen. Hij zou over een uurtje opgehaald worden om naar het noorden van Thailand te gaan, maar wilde nog een massage. Daar waren wij ook wel voor in, en voor we het wisten hadden we een driedubbele massage op de bedjes op straat afgedongen. En geloof het of niet, ik ging voor de voetmassage! En vond er niks aan!! Maar was wel weer een hele uitdaging en overwinning!
We besloten vrij snel Bangkok te verlaten, en gingen op zoek naar treintickets. Aangezien er iets van een holiday was (ook ‘dag van de Buddha’, wat 2 dagen bleek te zijn, en er daarom geen alcohol werd verkocht..), waren alle treinen vol, behalve die rond 2 uur ‘s nachts aankwamen. We vonden het toch minder geslaagd om midden in de nacht op een treinstation aan te komen en besloten de touristenweg te nemen; het vliegtuig!

4 augustus vlogen we naar Phuket, een vrij groot eiland in het zuiden van Thailand. We hadden nog niet echt besloten waar op Phuket we heen wilden, maar hadden wel besloten dat we het aan het toeval zouden over laten.
Aangekomen op Phuket airport eerst maar eens een kaartje van Phuket. Een oude man, die blijkbaar niet zijn snelle schoenen had aangetrokken, sprak ons aan in het Nederlands en vroeg waar de reis heen ging. Waarop het logische antwoord volgde: Daar zijn we nog niet helemaal uit. De man, Paul, deed een paar suggesties, waaronder Patong Beach, waar hij woonde. Jeltje wist suptiel te vragen hoe we daar het beste kwamen en Paul antwoordde dat we wel een lift konden krijgen. En zo geschiedde; Paul, zijn hondje (die hij erg had gemist na een week Bangkok, en zijn vrouw ook natuurlijk..), zijn Thaise vrouw, Jeltje en ik met de backpacks allemaal in de pickup. Maar eerst met de voetjes in het zand en de zee, want het hondje moest even uitgelaten worden. Waarop Paul vervolgens wat trek kreeg en ons trakteerde op pizza. (Om nog even te benadrukken, Paul was niet de snelste, ik had gechecked of de deuren niet op kinderslot zaten, en we gingen met z’n allen uit de auto, dus de baggage was ook veilig.. We passen goed op ons zelf!)
Aangekomen in Patong, was het tijd om een Hostel te zoeken. Na wat rond gereden te zijn in de stad, zijn Jeltje en ik verder te voet gegaan. We liepen de eerste de beste straat in en warden aangesproken door een paar Luxemburgers, dus toevallig daar waar ze stonden een Hotel hadden. De foto’s op de laptop kwamen erbij en er werd hevig afgedongen! Toen we de kamer zagen met de in twee zwaantjes gevouwen handdoeken, waren we om! Dit moest het wel worden!

Patong was een leuk stadje aan de zee. Vrij veel touristen, maar dat is op heel Phuket niet anders. We hebben hier dan ook flink gebruik van gemaakt door die avond bij de Mc Donnalds te eten en daarnaast bij de Ierse Pub een drankje te doen! Terug naar het hotel konden we de verleiding niet weerstaan om een cocktail te drinken bij de roze retro VW bus (Deze die mem op google streetview heeft gevonden..:))!
Om nog maar even door te gaan op de touristenstijl hebben we twee tripjes geboekt! Natuurlijk na flink onderhandelen. Die zelfde avond zouden we naar een LadyBoyCabaretShow gaan, en de volgende dag naar Koh Phi Phi. De Cabaretshow was bijzonder. In Thailand is het een hele hype je als man als vrouw voor te doen, ‘Chicks with dicks’ worden ze ook wel genoemd. Dit is samen met de touristenindustrie opgekomen. Hier hebben ze ook maar een voorstelling aan vast geplakt. Ik vond het decor en de aankleding interessanter dan waar het eigenlijk om ging…
De volgende dag een ontspannen tripje naar het eiland Phi Phi, maar eerst een kopje koffie, zelf gezet want we hadden een water koker (en koelkast) op de kamer! Wat een uitkomst!
Het was een dagvullend programma, zoals alle touristentripjes; zo snel mogelijk alles doorlopen. Eerst in de bus naar de boot. Hier werd door onze kapitein al voorzorgmaatregelen getroffen, iedereen kreeg een bandje om, wij hadden de kleur blauw en waren vanaf dat moment ‘blue Team’, en een reispilletje. Het zal dan wel nodig zijn.. En ja, de boot was vrij heftig! Ik voelde me niet erg goed, maar met wat concentratie op de horizon ging het nog wel. “Keep your eyes on the horizon!”, zoals Johnny Depp als Captain Jack Sparrow zo mooi zegt..
Eindelijk mochten we van de boot voor “20 minutes relaxingtime!”. Onze captain had de vaart erin! “Go go go go go! 20 minutes! Go go! Bluw Team! Go go go!!”. Okey, okey, ik ga al.. Even lekker een stukje zwemmen, waterproof camera van Jeltje mee! Super helder en warm was het water!
Op de boot door naar Monkey Beach. We konden niet het strand op, want het was helaas hoog water, maar de aapjes konden vanaf de boot gevoerd worden. Je kon een brood kopen en voeren. Hier voelde ik weinig voor, maar vond het wel mooi om te zien hoe drie van dezelfde touristenboten naast elkaar lagen en de mensen op de boot of de aapjes voerden of foto’s van de aapjes maakten, of beide. Dit vond ik dan weer een foto waard!
Op naar een ander deel van het eiland “Go go go go, Blue Team, Go!! Tick Tock Tick Tock! 40 minutes lunchbreak!!”.
Toen was het tijd voor snorkelen, leuk! Nou, iets minder leuk, er zaten allemaal kleine kwalletjes in het water die prikten! Ik was er snel klaar mee! “Go go go!” Op naar de laatste stop, strandje om even te zwemmen en zonnen. Het stond vol, maar dan ook echt VOL met strandbedjes! Bijna geen plek zonder dat je moest betalen voor een bedje. We hebben ons ergens tussen weten te wurmen en ik heb een lekker dutje gedaan. Daarna nog even de snorkel op, maar het waren meer mensenbenen dan vissen wat ik zag. De bootreis terug was top! We zaten voorin en hebben even gesurfd op de boot en de titanic nagedaan! Super dag gehad!!

Na nog wat rond gelopen te hebben in het stadje en nog naar een ander strandje, was het wel tijd een wat rustiger plekje te zoeken. Na wat navraag bij touristenbureautjes was het duidelijk dat de goedkoopste manier met het locale vervoer was, natuurlijk.. Dus dapper dat we waren zijn we de volgende dag met backpack in de bus gestapt, op naar Kata Beach!

Kata Beach, niet erg makkelijk een goedkoop hostel te vinden, maar we waren al zo dapper in de bus gegaan, nu konden we ook dapper doorzoeken voor een budget hostel. Na 2,5 uur gelopen was het wel mooi geweest, een stel had een massagesalon en boven een aantal kamers. Morgen zouden we wel verder zoeken, eerst wat eten bij de Subway, die zat er namelijk naast! Wat er ook naast zat was het Kata Palace. We kregen die tip toen we aan het zoeken waren, maar het zag er zo luxe uit.. Toch maar even naar binnen, verkocht! Maar nu niet door de gevouwen zwaantjes, maar door al het andere extra’s!
Na een dagje ontspannen, Jeltje surven, op het strand, hebben we weer wat ondernomen, op naar het ‘Phuket Aquarium’. Allemaal visjes en vissen, haaitjes en schildpadjes en schilpadden.. Leuk! De weg terug was een uitdaging, volgens de man bij de poort zou er nog een bus komen, maar na drie kwartier wachten was het busje er nog steeds niet. Er reed een op het eerste oog touristenbus langs. We vroegen of ze langs Phuket Town (waar we moesten overstappen) moesten en of er nog plek was voor 2 passagiers. De man achter het stuur keek naar de vrouw achterin, die het prima vond. Toen we in stapten hadden we al snel in de gaten dat dit niet een touristentour was, door het aantal kinderen wat erin zat. Ze vertelden dat ze uit Hong Kong kwamen en met twee gezinnen op vakantie waren. Ze kwamen langs Phuket Town maar ook langs Kata, dus hebben z eons daar uit gezet! Na natuurlijk wat liedjes met de kinderen te hebben gezongen!
De volgende dag; scootertje huren! Fantastisch! Beide op de scooter! Langs het View Point, olifantjes gezien en uiteindelijk de Big Buddha met zingende monniken! Leuk dagje erop uit op eigen tempo!

12 augustus zijn we naar Jakarta gevolgen, Indonesie is een hele andere ervaring!

Het gaat hier allemaal goed! We hebben veel lol samen (Nog wat kreten: “Aaaah! Ze kijken Goede Thai, Slechte Thai!” en “Soms moet je in het bos zijn de bomen te kunnen zien..”) en zijn goede reismaatjes! Net als thuis hebben we hier ook regelmatig de Rummycub op tafel, in het oude knikkerzakje van Joost (broer van Jeltje..). Verder lees ik veel en m’n puzzelboekjes zijn bijna vol! Ik waag me zelfs aan de woordleggers! Met moeite, maar toch! En ik ben fanatiek begonnen met plaatjes plakken in mn ‘oost-west-thuis-best-dagboek! Gekregen van moeders!

Volgende keer meer over Indonesie!

• 17 Augustus 2012 - 16:25

Ing:

Yeahjjjjj, eindelijk eerste verhaal! Las lekker weg Vontje :)
    Een Matthijs en een Paul, hoe geestig is dat, ben erg benieuwd naar volgende mannen naam ;)
    Fijn dat het zo leuk is, ben trots op jullie!!

• 17 Augustus 2012 - 17:15

Mem:

Wat een heerlijk verhaal! Lekker genieten van momenten voor een 2de keer!! Kus kus. Veel plezier!!

• 18 Augustus 2012 - 02:15

Janneke:

Like

• 23 Augustus 2012 - 12:06

Margretha:

Eindelijk even tijd gehad om je verhaal te lezen.
    Wederom leuke ervaringen! En het leest heerlijk weg ;)

Veel plezier verder! Lekker genieten!

• 26 Augustus 2012 - 08:47

Anita:

Mooi verslag frou!! Fijn om te lezen wat jullie daar allemaal beleven, volgens mij hebben jullie veel lol in ieder geval!!!!! Genietse!

Kus

• 31 Augustus 2012 - 23:54

Tiny Sneek:

Hoi Yvonne heb je eindelijk gevonden en gelezen hoe het met jullie gaat! heerlijk dat je zo geniet en nog veel plezier op jullie reis! groetjes Tiny

• 07 September 2012 - 11:15

Kitty:

heeeee yvonne, super dat jullie dit doen en leuk verslag! goeie ries verder en veel plezier!!!
    groetjes, kitty