Australie, mn nieuwe thuis voor een paar maandjes - Reisverslag uit Sydney, Australië van Yvonne Fokkens - WaarBenJij.nu Australie, mn nieuwe thuis voor een paar maandjes - Reisverslag uit Sydney, Australië van Yvonne Fokkens - WaarBenJij.nu

Australie, mn nieuwe thuis voor een paar maandjes

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

13 Maart 2013 | Australië, Sydney

Australie, een nieuw hoofdstuk. Westerse cultuur en Westerse prijzen.
We kwamen midden in de nacht aan op de Gold Coast. We besloten meteen door te gaan naar Byron Bay. Ik was lichtelijk in shock wat alles kostte hier en wist even niet hoe ik dit allemaal moest gaan aanpakken. Aangezien het al na middennacht was, was het eerst tijd om te slapen en morgen tijd voor een plan van aanpak!

De eerste volle dag in Australie. Wanneer we in Azie in een nieuwe plaats aankwamen gingen we eerst op zoek naar een restaurantje om eens uitgebreid te ontbijten, Lonely Planet erbij en eens bekijken wat we allemaal zouden uitspoken daar! Hier was het even anders, het stond in het teken van CV regelen, telefoon kopen en bankrekening openen. Een hele andere manier van leven dus! Ik moest er flink aan wennen allemaal, maar Australie is fantastisch! De mensen zijn super vriendelijk, open en behulpzaam, het weer is heerlijk en de omgeving super mooi!

Aangezien veel backpackers naar Byron komen en willen blijven, is het erg lastig een baan en goedkope accomodatie te vinden, dit is wat iedereen wil! Ik zag een briefje op het prikbord hangen; deze man zocht WWOOF’ers (Willing Workers On Organic Farms) om bij hem wat te tuinieren en schoon te maken tegen kost en inwoning. Om dat goedkoper te leven, heb ik gebeld en kon ik wel komen! Jeltje heeft een tent gekocht om goedkoper te vertoeven op de camping bij het hostel.
Helaas was mn WWOOF alleen tegen inwoning, 1 uurtje werken per dag. De lokatie van de farm was geweldig! In de middle of nowhere met een uitzocht..! Wauw! Hier heb ik heel wat uurtjes chillend doorgebracht! En natuurlijk een uurtje per dag werken..
Toen was het wel genoeg, Jeltje had een schoonmaakklus geregeld voor ons. Deze man had een huis gekocht die hij wilde verhuren, maar het moest eerst schoon, dus konden we 2 dagen voor hem werken en we konden daar in het huis slapen. Verder zorgde onze Mike goed voor ons want af en toe werkten we te hard en was het tijd voor een glaasje champagne. “Here, some refreshment!” “Thank, Mike!” “Let me take you out for a nice dinner!” “Thank, Mike!” Wat een mazzel hadden we!
Jeltje is nog een keertje meegegaan naar de farm en toen was het voor mij genoeg geweest met de rust. Werk zoeken was niet te doen in dit populaire dorpje. We besloten kerst nog even te vieren op het strand van Byron en daarna door te gaan naar Sydney!
Onze oude vrienden, Akvile en Erika, die we hadden ontmoet op de Komodotrip, deden een paar weken een roadtrip en waren toevallig net na kerst in Byron! Nog even de namiddag bijgekletst en een prakje rijst gemaakt op het strand, als echte Kampeerders! Super leuk hun weer te zien!

Tijd om naar Sydney te gaan, en niet zomaar in de bus, liftend is the way to go in Aussie! Duim omhoog en lief lachen! En natuurlijk een mooi lift-bord gemaakt!
We waren van plan eerst halverwege te liften, Sydney ligt toch 800 km van Byron vandaan, dus dat is best een end! We bespraken onze plannen met wat mensen van de camping, en hadden meteen onze eerst lift al te pakken! Chris wilde ons wel even richting de snelweg brengen, wat een topper! Tijdens de lift keek hij helemaal enthousiast uit het raam, want hij zag fantastische surfgolven! Daar zou hij op de terugweg even een surfstop maken!
We stonden nog geen 10 min net aan het begin van de snelweg, toen er een pickup stopte die ons wel mee wilde nemen tot het volgende plaatsje.
Ook hier stonden we nog geen 10 min toen ere en fancy auto stopte met een Nederlandse meid en een Zwitserse kerel! Gezellig gekletst en bij de Mc gelunched, weer een paar uur verder! Dit was hun eindbestemming voor vandaag, dus tijd voor ons om een nieuwe lift te scoren! Port Macquarie was het doel van vandaag, dit stond nu ook op ons bordje, we waren er nog 2 uurtjes van verwijderd!
Er stopte een pake, dochter en kleinzoon (10 maanden). Jeltje en ik beide aan een kant van de kleinzoon Malakai, die nieuwsgierig zat te kijken toen hij wakker werd. We hebben Nederlandse kinderliedjes met hem gezongen, hij vermaakte zich prima! Deze familie komt van Fiji maar woont al jaren in Port Macquarie, Australie. Halverwege was het tijd voor een kopi kopi! Shane, de pake, vroeg of we het leuk zouden vinden bij hun te verbijven voor een nacht of twee, ze zouden het erg gezellig vinden en we konden mooi de left-overs van kerst met hun opmaken! Morgen zouden ze ons de stad laten zien!
Het is bijna onbeschrijflijk zo gastvrij en open deze mensen zijn! We hebben hier met veel plezier en ontspanning 2 nachtjes geslapen en een dag sightseeing gedaan. Naar het koala ziekenhuis en een oud Australisch huis. Beetje de stijl van de film ‘Australia’, voor de mensen die deze gezien hebben..
Tijd om verder te liften! Op naar Sydney, want we wilden toch voor oud en nieuw bij Sammy zijn! De Fransman die we ook hadden ontmoet op de Komodotrip in Indonesie. Hij woonde al een paar maanden in Sydney, we konden wel een paar nachten bij hem blijven en samen het nieuwe jaar in gaan! Weer mazzel dus, en veel gezelligheid!
We warden door onze Fiji-familie bij de snelweg afgezet, ze wilden erg graag weten wanneer we een lift hadden en wanneer we in Sydney waren, want ze wilden weten of alles goed was. Met zorg werd een goed plekje aan de weg voor ons uitgezocht. Hier stonden we eventjes, toen er een meid stopte. Ze kwam uit de auto en zei:” I saw the sign, that’s where Im going, but once I stopped I realized I don’t have any space in my car..”. Ik keek eens door het raam, de hele achterbank stond vol! Kast, dozen, bureau.. Nee, zelfs met beter stapelen zou er niet genoeg ruimte zijn voor onze Nederlandse heupen en twee backpacks. Dus maar weer de duim omhoog. Een man kwam net bij het parkeerplekje de weg oprijden. Wij vol enthousiastme naar ons bordje wijzen, we konden wel mee. En niet naar het volgende plekje, maar meteen helemaal door naar Sydney! Deze leerkracht van het speciaal onderwijs vond het wel gezellig, hij had de dag ervoor ook de hele dag gereden en moest vandaag nog verder dan Sydney, dus wat gesprek vond hij wel leuk! We hadden leuke en interessante gesprekken over ons werkgebied en wat hij deed en de verschillen tussen onze landen. Altijd leuk!
Hij heeft ons in het centrum van Sydney uitgezet. We hoefden alleen maar de trein te vinden naar een ander station en daar zou Sammy ons ophalen!
Zo leuk hem weer te zien na al die tijd! Veel reisverhalen verteld over en weer!
We hadden ook contact met Danielle en Renee, de laatste twee waar we veel bij waren op de Komodotrip. Danielle en Renee waren ook in Australie, hadden een camper gehuurd en waren onderweg naar Sydney voor oud en nieuw!! Dus die ook maar hij Sammy in huis! Wat een reunie!
In Sydney hebben we natuurlijk wat sightseeing gedaan. Naar de Darling Harber, Boni Beach en niet te vergeten; het grootste bioscoopscherm van de wereld! 30 bij 35 meter! En dan The Hobbit 3D ervoor! Wat een ervaring!
Sydney is een erg mooie, leuke, gezellige en nette stad, we hebben ons hier goed vermaakt. We zijn met Sammy nog naar een Drum and Base party. Oud jaars dag hebben we doorgebracht in een parkje, Mort Bay Park. Vanaf hier hadden we uitzicht op de haven waar het grote vuurwerk zou zijn. Sammy moest vandaag nog werken, dus Jeltje en ik zijn samen met Renee en Danielle eerder naar het park gegaan met de nodige snacks and flessen drinken.
Het vuurwerk was onbeschrijvelijk! Overal om ons heen was wat te zien, maar vooral richting Darling Harber, daar zag je op drie bruggen achter elkaar precies hetzelfde vuurwerk, wat een show! Ik horde zelfs dat het in de krant in Nederlans stond!
Ve volgende ochtend, 10 uur ‘s ochtends bij ons, was dus middennacht in Nederland. Tijd voor wat telefoontjes! Bellen met vader en moeder, Ingrid en Paul en de rest van de vriendenclub! Dat was echt wel een mooi moment ook! Mooie herinneringen allemaal!

De dag na nieuwjaarsdag, de tijd is daar voor Jeltje en mij om afscheid te nemen. 
We hebben een super leuke tijd gehad samen! Ontzettend mooie dingen gezien en geweldig leuke dingen gedaan! Elke keer als ik mn boekje doorlees of foto’s bekijk, krijg ik een grijns op mn gezicht! Dankjewel Jeltje, voor deze onvergetelijke tijd! Topper!!

Tijd voor ons avontuur apart. Op naar Melbourne! Via Gumtree een lift geregeld, dit scheelde veel gedoe met overstappen overal, werd bij de deur opgehaald en bij de deur van mn au pair familie in Melbourne weer afgezet, voor een prikkie!
Het was vrij laat, rond 2 uur ‘s nachts kwam ik aan. De familie was nog 3 weken op vakantie, maar ik kon er alvast wonen, de oude au pair en die van daarvoor woonden er ook met nog wat aanhang, en ik kon er nog prima bij! Ik liep de oprit van het huis op, overweldigd zo groot en luxe het huis is! Dat was ik zo niet gewend na al die maanden! Het was wat raar zo naar binnen te lopen, maar gelukkig kon ik aan de foto’s aan de muur zien dat ik het goede huis had…
De volgende dag social-tijd. Mensen in het huis leren kennen, en natuurlijk de omgeving. Zoveel vragen! Ik wilde ook zo snel mogelijk aan de slag met werken, want na deze paar weken in Australie, waren er nog steeds weinig inkomsten. Maar gelukkig door goed budgeteren en goedkoop leven, ging het nog aardig.
Dus op naar de computer, CV’tjes printen en op pad! Na een weekje kwam ik toch uit bij de Milkbar waar twee meiden die ik had leren kennen in het huis, ook werkten. Ik kon starten met mn Barista training! Ze zochten nog een Barista, en aangezien ik dit in Nederland ook regelmatig bij het eind heb gehad, maar de koffie’s in Aussie toch lichtelijk verschillen, was een weekje betaalde training geen slecht idee!
Ik kon starten met 2 diensten per week, en vanaf maart sowieso 3, want dan zouden veel collega’s weer naar Uni gaan! Ik was zo blij! Alles geregeld, wat een mazzel! En met 35 uur bij het gezin, is dat ook genoeg werk!
Renee en Danielle zijn nog een paar dagen hier in Melbourne geweest, we zijn naar de Australian Open geweest. Ik wist weinig van tennis, maar er is me een hoop duidelijk geworden deze dag, erg leuk hier heen te gaan, was wel weer een unieke kans.

Eind januari, mijn au pair familie thuis van vakantie. Spannend moment. Het is een beetje raar om daar al te zijn, maar Raquel, de oude au pair, en ik hebben ons best gedaan een warm welkom te regelen! Kerstspullen opgeruimd, schoongemaakt en cubcakes gebakken!
De weken erna stonden in het teken van inwerken en elkaar leren kennen, dat duurt gewoon eventjes. Na een paar weken hadden we alles onder de knie! Meisje-meisje spelletjes doen met Eliza (2,5), gek doen met Sean (5) en Monopolie met Max (7).
Ondertussen is de au pair van hierachter ook gearriveerd, Leonie, 25 jaar uit Schiedam! We kunnen erg goed met elkaar opschieten en drinken graag een borrel samen in een park of op de veranda!

Momenteel ziet mn leven er vrij gestructureerd uit. Door de weeks bezig met de kids, tussendoor op mn blauwe fietsje met blauwe helm naar de milkbar om wat koffie zetten en in het weekend aan de borrel met Leonie en wanneer er een dag vrij is, de tourist uithangen! De stad Melbourne, city centre, is een ontzettend leuke en gemoedelijke stad. Veel kunst en een ontspannen sfeer. Ik vind het heerlijk in de stad te zijn! Er worden leuke dingen georiganiseerd en is veel te doen.
Ondertussen zijn Leonie en ik op een dagtripje van Groupon naar de Yarra Vallei geweest. Hier hebben we kakatoe’s geknuffeld, hebben we een ritje gemaakt met Puffing Billy, de oude trein, hebben we wijn geproefd bij een fantastisch uitzicht over de wijnvelden en eerste kangaroes in Australie gezien in Healesville Sanctuary!

Ik ben met de familie naar Phillip eiland geweest, om een kijkje te nemen bij the Nobbies, een super mooi uitzichtpunt met een boardwalk, hebben we in de zoute koude zee gezwommen en langs de chocoladefabriek geweest, waar het bijna chocolade regende! (Ik miste alleen de hagelslag :P).

Over dik twee weken hebben Leonie en ik onze vakantie naar Nieuw Zeeland gepland. Op 1 april, nee geen grapje, vliegen we naar Christchurch, waar we een campervan hebben gehuurd. We crossen het zuideiland voor twee weken rond!
Het weekend voor koninginnedag gaan we de Great Ocean Road onveilig maken, we maken er een soort koninginneweekend van! Natuurlijk willen wij dat ook goed vieren!

Ik vermaak me dus goed hier! Het is lekker weer, tot nu toe.. Deze week tussen de 35 en 40 graden! Maar het is herfst, dus het zal snel afkoelen naar een graadje of 17.. Dus poeh.. De mouwtjes moeten toch weer aan denk ik..
Volgende blog: Nieuw Zeeland! :D Super veel zin in!!

PS; krijg ik nu na al die pagina’s typen ook weer eens wat respons? Ik doe t ook niet voor mn lol natuurlijk! ;)




  • 13 Maart 2013 - 06:54

    Linda:

    Hé topper!
    Wat een verhalen, wat maar je veel mee!
    Stoer dat je dit allemaal doet!
    Geniet ervan...
    Dikke knuffel linda

  • 13 Maart 2013 - 09:26

    Mem:

    Lieve schat, ik ben supertrots op jou! Vindt het heerlijk om jou verhalen te horen en te lezen.
    Veel plezier met Leonie in New-Sealand ! Hele dikke knuffel ! Kus kus.

  • 13 Maart 2013 - 10:15

    Willeke:

    Prachtige avonturen! Leuk dat je zo geniet! Heel veel plezier nog. Liefs.

  • 13 Maart 2013 - 13:27

    Christien Eizema:

    Mooi hoor wat je allemaal mee maakt! Je gaat Jeltje achterna lees ik. Nog veel plezier.

  • 13 Maart 2013 - 14:36

    Margretha Brouwer:

    Wederom een lekker verhaal voor bij de thee ;)
    Fijn dat je zo'n leuke tijd hebt als Aussie.
    Alvast heel veel plezier gewenst in Nieuw Zeeland, dat gaat vast ook super worden!

    Liefs Margretha

  • 13 Maart 2013 - 21:43

    Heit:

    Hee Yvonne, nou je hebt weer een hele reis gemaakt hoor . Super mooi. En prachtige foto's. Straks heel veel plezier in Nieuw Zeeland. Dikke kus .

  • 21 Maart 2013 - 09:18

    Roelie:

    Hey yvonne,
    Wat een verhaal. Maar hoe ontzettend leuk dat je dit doet. Geniet ze daar en straks in nieuw zeeland maar dat zal vast wel lukken.
    Groetjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvonne

Actief sinds 20 Juli 2012
Verslag gelezen: 1115
Totaal aantal bezoekers 53510

Voorgaande reizen:

11 November 2014 - 14 Maart 2015

Alleen door India en Myanmar

16 Januari 2014 - 17 April 2014

Zuid Amerika 2014

31 Juli 2012 - 30 November -0001

Mijn vervolg-reis door Azië

Landen bezocht: