Maleisie, wat een gezelligheid! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Yvonne Fokkens - WaarBenJij.nu Maleisie, wat een gezelligheid! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Yvonne Fokkens - WaarBenJij.nu

Maleisie, wat een gezelligheid!

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

31 Oktober 2012 | Maleisië, Kuala Lumpur

Over “Moarn wer even ien ‘t waar sjen”; we kwamen na onze fantastisch gevonden vlucht aan in Kuching: wat een regen!!! De blokken die we weg af moesten zeggen, dreven over de weg heen als bootjes! In de taxi was het koud omdat de airco flink aan moest, anders zou alles zo erg beslaan!
Na rustig rijden en veel grapjes, kwamen we mooi op tijd aan in Kuching, wat ‘kat’ betekend. Het is dan ook ontelbaar hoeveel we “Mieauw” hebben uitgesproken! De hele stad stond in het teken van de kat, overal kitten, met of zonder staarten (blijkt een ander ras te zijn…) beelden van katten, restaurants die ‘kat’ heten, of iets in die geest..

De eerste dag in Kuching was het tijd voor een citywalk! Langs musea, tempels (waar we niet in mochten..) en door Chinatown. Vandaag zijn we ook om tafel gegaan met de meneer van het reisbureau. We wilden van alles, maar dat kon helaas niet in die paar dagen. Voor de volgende dag hadden we een trip naar de traditionele longhouses geboekt. Dit was een openlucht museum, de gids legde uit hoe de lokale bevolking vroeger kookte, drank maakte, vuur maakte met stokjes, elkaar inmaakten op de springplank en elkaar’s hoofd afhakte en waarom. We zijn inderdaad in het land van de koppensnellers! Interessant! Lees er maar wat over op Wikipedia, of vraag Janneke, ik ga niet alles typen! ;)
Onze gids was een unicum. Het dorpje heette “Mare-Mare”, wat “Come Come” betekend. Elke keer als de gids onze aandacht wilde, riep hij enthousiast “Mare-Mare” en wuifde met zijn handen in de lucht. Helaas voor de gids waren wij met zn 3en niet heel snel, en al helemaal tijdens tourtjes gaat alles wat langzamer en met grapjes, dus vrij vaak kwam “Mare-Mare” voorbij, wat wij na deze dag rustig over hebben genomen om elkaar bij elkaar te houden!
Na de tour met interessante weetjes warden we uitgezet in een stadje genaamt ‘7-mile’, omdat het logischer wijze 7 miles van de stad af is. Hier was onder andere het gekkenhuis en onze overstap naar de caves. Dit was nog niet zo makkelijk. De bus kwam pas een paar uur later en ging niet helemaal naar de grot (ofzo.. wat het verhaal was.. Wazig..) We kwamen vier blanke touristen tegen die ook naar de grotten wilden. Laten we een taxi delen! Handig met 7 mensen! Maar voor ik het wist zei Jeltje tegen mij “Dat wordt onze taxi!” en wees naar een grote jeep, en stond ik er ook al naast te onderhandelen. “Are you a taxi? No? Do you wanna be a taxi?”. Na 7 zielige meidenblikken op hem hebben afgevuurd, reed hij ons naar de grotten, bleef ie wachten en reed ie ons weer terug! De ene grot ‘Fairy cave’ was echt super mooi! Allemaal groen binnen, en vleermuizen! Trappetje omhoog met een gigantisch uitzicht!
‘s Avonds was het tijd voor lady’s night, cocktails voor 1 Riggit…

De volgende dag zijn we vertrokken naar het National Park Baco. Hier hadden we een kamertje geboekt en konden we leuk rondlopen door het regenwoud. Met de boot kwamen we aan, liepen het fantastische strand over naar de receptie. Het was nu al mooi! Die zelfde middag hebben we een stuk gelopen door het regenwoud, richting een strand. Hier even zwemmen, en zoals de receptioniste zei “Terug komen als het begint te waaien”, liepen we stevig door toen het begon te stormen. We waren nat tot op het botje! Daarnaast onweerde het en werden de stenen glad en het zand modderig. Echt tijd om te gaan!
De volgende ochtend stond ik even op de veranda te chillen, loopt er ineens een probiscus langs me heen! Hoe vet is dat!! Ik ben helemaal fan van deze jungle, een echte spotter wordt ik nog eens!
Ook al was de hike van vandaag mij wat te lang..
De laatste ochtend hadden we besloten een ranger mee te nemen om eens wat antwoorden te krijgen. Welke plant is dit? Wat is giftig? En waar vinden we slangen? Hij heeft vanalles verteld, wat ik niet kan na vertellen, want heb natuurlijk weinig onthouden.. Maar het was erg leuk! De terugweg van de wandeling was over het strand en rotsen! Klimmen en klauteren! Heerlijk!
Wat ook een hoogtepunt was van deze jungledagen, is natuurlijk de crime die wij niet hebben gepleegd, maar ons is aangedaan. Jeltje liep rustig de wc uit, toen ere en ontdeugend aapje met vragende oogjes naar haar plastic tasje zat te staren. Daar zat natuurlijk wat in wat hij wel interessant vond, namelijk pindakaas! (pindakaas mee naar de wc? Ja, het potje was smerig..) Voor Jeltje het in de gaten had, zat de aap in de boom het potje pindakaas leeg te likken! Dit was wel even een traumatische ervaring en had wat verwerking nodig..

Goed, tijd om te gaan. ‘s Avonds zijn we naar de weekendmarkt gegaan, hier kon ik het niet laten spekkoek met cranberry-smaak te kopen! Op de terugweg hadden we maar een taxi geregeld. Hij reed wel erg ver door, maar misschien was het wel een richtingsverkeer.. “You know where we need to go?”, vroegen we de taxi chauffeur, toen we al een dik kwartier onderweg waren “No..” was het antwoord.. Uhm.. Omkeren dan maar? Laatste stukje hebben we maar gelopen..

Tijd om naar West Maleisie te gaan. Helaas ging dit niet zo snel als gepland, de vlucht was gecancelled. Maar 2 uren later konden we gaan, hadden we nog mooi tijd voor een last minute Mc’je!
Kuala Lumpur, terug van weggeweest! Op naar het partycentrum, waar ik een paar maanden geleden ook wat borrels heb gedronken! Hier hebben we een leuk hosteltje gevonden en ‘s avonds maar weer aan de lady’s nights cocktails! Gezellig!
De volgende dag was het tijd om ons visum voor India aan te vragen. Dapper stapten we half 2 binnen, maar flabbergasted weer naar buiten.. Het hele verhaal staat een paar blogjes terug wel..

Dinsdag 9 oktober, een datum om even te noemen! Eef is aangekomen in KL! Ik had het hostel en kamer gewhatsapped en ‘s ochtends vroeg stond ze trappelend voor de deur!! Wat was ik blij haar te zien!! Gewoon nog een aantal dagen!! Wauw!! Dikke knuffels!
Eef ging mee naar het museum, interessant museum.. Maar vond het eerder erg gezellig dan dat het mn aandacht echt trok.
‘s Avonds hebben we met de vriendin van Eef afgesproken, Alicia, zij waren samen op vakantie. Dus 5 meiden uit Leeuwarden in KL! Maak je borst maar nat, daar kunnen de Triple Cheeseburgers, Mega MC’s en Sub van de Dag bijna niet tegenop!
De volgende dag was het tijd om Janneke uit te zwaaien..  We hebben een top tijd met zn 3en gehad! Memorabel! Nog wat laatste shopping gedaan, en een handbagage tasje voor Janneke gevuld, en op naar het vliegveld… Doei Janneke, tot snel..
‘s Avonds maar even steun gezocht bij Eef, Alicia en een potje Yatzee.

Van vrijdag op zaterdagnacht ook afscheid genomen van Eef en Alicia. Wat een moote tijden hebben we gehad! Echt fantastisch dat zee r waren!! Tot snel!

Jeltje en ik zijn weer tezamen! Op naar een rustig weekje Cherating. We moesten toch wachten op het visum, en na de drukke reisbezigheden met Janneke, was het tijd voor wat ontspanning, want ik begon ook wat ziek te worden.. Toen we aankwamen in Cherating, bleek er wel erg veel leuke dingen te doen te zijn! Dus we hebben ons goed vermaakt!
Eef, Jeltje en ik hadden een kant en klaar setje borduren gekocht een paar dagen eerder, dus ik heb even les gegeven. Verder hebben we elke dag aangekondigd dat we wilden kajakken, maar elke dag ging het niet door. Stukje lopen, batikken, brak zijn, strandje.. We hadden in die paar dagen al een leuke sociale kring opgebouwd!
Vooral het uitzetten van baby schildpadjes (“Buy 10, fee 2”) met John en Stella was wel een hoogtepunt! De avond ervoor was ook erg gezellig met hun. ‘s Avonds zijn we met zn 5ven, met de eigenaar van het hostel, Jess, naar de bioscoop gegaan. “Hotel Transylvania”, sowieso een aanrader!! De backpacker die er in voor komt is echt te grappig!

Ondertussen hadden we besloten dat we niet langer wilden wachten op het visum. We hebben wat informatie opgezocht, Jeltje heeft even met de ambassade van India in Sri Lanka gebeld, we konden we komen voor het visum. Ticket naar Sri Lanka, visum voor Sri Lanka en gaan! 2,5 week Sri Lanka, even erbij!
Wat nog wel een mooi verhaal was, we hadden een vlucht van AirAsia, die blijkt niet vanaf KLinternational te vliegen. Ook al staat er “Intl.” bij, dat betekend international vlucht, niet het vliegveld. Dus we stonden inderdaad op het verkeerde vliegveld. Maar de bus naar het andere vliegveld “LCCT” was maar 20 min, dus was te overzien.

Vrijdag 19 oktober zijn we hier aangekomen. Het is hier ontzettend anders dan in Zuid-Oost Azie. Mooi voorproefje voor India!
Verder missen we Janneke, onze gestructureerde pot.. “Hebben we nog wel geld?” “Waar zijn de vodjes..?”. De sleutel zijn we niet vaak meer kwijt, dus dat gaat beter!
Ik zal op zoek naar foto’s voor bij dit fantastische verhaal, want het is wel weer mooi geweest in dit internetcafe!
Morgen kunnen we het visum ophalen, spannend!! 8 november vliegen we naar Chennai, India! Is de bedoeling..