Peru - Reisverslag uit Lima, Peru van Yvonne Fokkens - WaarBenJij.nu Peru - Reisverslag uit Lima, Peru van Yvonne Fokkens - WaarBenJij.nu

Peru

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

31 Maart 2014 | Peru, Lima

Aangekomen in Peru. Natuurlijk eerst de touristenfoto bij het gigantische Peru sign en op naar immigartion en door naar Puno. Puno was een leuk klein stadje. We besloten een tripje te boeken naar wat andere eilanden in Late Titicaca. De volgende dag konden we al gaan!
Als eerste naar de Floating Islands. Deze eilanden hadden de bewoners zelf gemaakt van gras en riet. Het zijn kleine eilanden met een paar huisjes van riet erop, met een wc op roeiafstand. Met een aantal boten ernaast kunnen de bewoners zich verplaatsen. Erg bijzonder hoe ze leven, op zo´n klein oppervlak met relatief veel mensen. De reden is omdat het goedkoper is. Op het meer hoeven ze geen tax te betalen en de huizen en grond is zelfgemaakt. Een goedkope manier van leven dus.
Vervolgens door op de boot naar een ander eiland, waar we zouden overnachten bij Mary, een super lieve vrouw van onze leeftijd. Ze nam ons mee naar de PachaPapa tempel op het eiland, kookte super lekker voor ons op vuur in dr keukentje en kleedde ons ´s avonds aan in dr traditionele kleding om mee te gaan dansen in het dorpshuis. Met ons vloeiend Spaans wisen we Mary een paar vragen te stellen, onder andere wie die gast is die steeds met haar mee loopt.. ooeeh..!
Volgende dag knuffelend afscheid van Mary. Wij gingen weer op de boot. Vandaag werd ik een beetje zeeziek, maar gelukkig mochten we achterin de boot buiten zitten, lekker in de zon en frisse lucht met het mooiste uitzicht over Late Titicaca! Na nog wat eilanden te hebben gezien was het tijd het vaste land op te zoeken en de nachtbus te nemen naar Cusco, waar ons veel aciviteiten staan te wachten.

Cusco is een erg leuke stad om langer te verblijven. Super veel activiteiten overdag of ´s nachts. We besloten de Secret Valley te ontdekken en zijn er een paar keer op uit geweest. Verder was het tijd ons voor te bereiden voor de grote hike, de Inka Trail naar Machu Picchu! 2 weken geleden had ik besloten met Matt en Lucy mee te gaan op deze hike en gelukkig was er nog een plekje voor me! De Inka Trail is dicht in februari, door regenseizoen, mijn keus was om een paar dagen rustig aan te doen en te wachten tot de korte maand februari over was, of snel door en een paar dagen eerder er zijn om een andere trail te kunnen lopen. Het was het meer dan waard om die paar dagen in Cusco te vertoeven en mee te gaan op de Inka Trail, een absoluut hoogtepunt in mn reis!
Beladen met wandelstok, een slaapmatje, slaapzak en zo weinig mogelijk spullen waren we klaar voor de 4 dagen lopen. Bij onze groep hoorden 11 poorters die per persoon 25 kilo de berg op sjouwden. Onder andere een complete invouwbare keuken, twee grote tenten voor momenten samen, kleine tentjes voor iedereen, eten voor iedereen voor 4 dagen, water.. De jongste was 18 en de oudste 58! Onvoorstelbaar dat deze mannen elke week ongeveer 1,5 keer die berg oplopen met zoveel spullen!
De trail was echt super mooi, zoveel verschillende uitzichten en oude Inka ruines onderweg. Een beetje regen, dus de poncho over mezelf en rugzak heen, en ook veel zon, korte broek aan! Langs de Dead Lady´s Pass, het hoogste punt van onze trek. En de laatste dag 3 uur opstaan om als eerste bij de Sungate, de poort naar Machu Picchu, te zijn, voor de Postcard Picture. Helaas was het bewolkt en konden we niks zien. Op het moment dat onze guide zei dat we echt verder moesten lopen, klaarde het op en begon iedereen te juigen en aanmoedigen dat de wolken moesten vertrekken! En toen zagen we een glimp van het einddoel..
Nog een klein stukje verder naar de kaartjescontrole. Het uitzicht was ongelooflijk! Na de rondleiding zijn Matt, Lucy en ik alleen verder gegaan want we hadden een extra ticket, een ticket Huayna Picchu op. Machu Picchu ligt in 4 bergen, een er van is Machu Picchu Mountin, en een is Huaya Picchu. Dit moest een pittig bergje zijn, met sommige punten een touw waar je jezelf mee onhoog kon hijssen. Gemiddeld doen mensen er een uur over omhoog te lopen, maar na de 4 dagen Inka Trail hadden wij zoveel meer energie en waren in 30 minuten boven! Een andere hoek, een ander uitzicht op Machu Picchu. Toen we aankwamen bovenop de berg was het uitzicht weer mistig, maar het klaarde vrij snel op en konden we alles zien. Op de mooie postcardfoto (zet er wel even nr1 bij..) is Huaya Picchu te zien op de achtergrond, die spitse piek!
Met een noodgang weer naar beneden want we wilden nog naar de Inka Bridge. Een ander raadsel uit de Inka tijd, net als alle andere Inka overblijfselen weten wetenschappers hier ook niet van hoe de Inkas dit voor elkaar hebben gekregen.
De keuze om de Inka Trail te doen en best wat centen uit te geven aan Machu Picchu was het absoluut waard, ik had dit niet willen missen!

De dagen erna even rustig aan. Maar niet te lang, want alle vette dingen wachten! Een dagje carnaval vieren in Cusco! We wilden naar een klein stadje buiten Cusco, maar we hebben het busstation niet gehaald. Met onze spullen in plastic tassen in de tas, zonnebril op, en kleren die vies konden worden, de straat op. het duurde niet lang voor de eerste foamspray roze, paars en blauw achterliet op mn verknipte Death Road t-shirt. Vandaar een zonnebril. Mensen gooiden emmers met water van balkonnen, zakken met gevulde waterbalonnen werden op straat verkocht. We begonnen met een klein busje foamspray, maar hadden al snel in de gaten dat het goed is jezelf te beschermen met 2 bussen van minimaar 600 ml! Snel wat fotos en op naar het hostel om al onze spullen achter te laten, een borrel voor de moed en het grote feest in! We hebben weinig gezien van de optocht, maar hebben zoveel plezier gehad!!
We waren met een groep van ongeveer 8. We kwamen in het hostel in Cusco namelijk allemaal mensen tegen die ook in sucre (Bolivia, waar ik Spaanse les heb gevolgd, dus langer dan een week was) in het hostel waren! Oude bekenden dus!
Ik besloot ook nog met Matt, Lucy en Tess, een meid uit Melbourne, mee te gaan de Amazone in. Een trip van 3 dagen met boottochtjes, apenspotten, vogels zoeken, giftige dieren bekijken, en natuurlijk nog veel meer.
De nachtbus op naar Puerto Maldonado, en daar werden we half 7 sochtends opgehaald. Helaas stonden we midden in de nacht vast door een landslide en waren we 4 uren later! Maar alles was geregeld, we werden in een taxi gegooid en meteen naar de boot gereden waar onze groep nog net was. Het enige wat we gemist hadden was ontbijt...
Toen we bij onze groep aan kwamen lopen zagen we een donkergroen t-shirt met Barracuda! De Death Road t-shirts! En nog veel toevalliger, de kerel die dit t-shirt droeg was diezelfde dag met ons op de Death Road! Kleine wereld, de reiswereld! En erg gezellig!
Op het bootje introduceerde onze guide zich. Een stukje varen, inchecken in het natuurgebied en een uur door de modder baggeren om bij het moeras te komen. Dit was een vrij heftig stuk. We hadden laarzen gekregen die we ook echt nodig hadden. Elke stap verzoop je bijna in de moddel, in ieder geval tot het randje van de laarzen. Ik was blij dat ik een stok mee had genomen om zo weinig mogelijk uit te glijden. Aangekomen bij het moeras vertelde onze guide dat hier anacondas, tarantulas, kaaimannen en piranhas leven. Die ik natuurlijk meteen wilde spotten! Maar helaas.. Nog even geduld!
De volgende dagen bestonden uit dieren spotten, luiaarden, aapjes papegaaien, en veel bijzondere planten en bomen, vooral groot en met veel punten, maar ook gevaarlijke dieren. Maar daarvoor waren we natuurlijk in de Amazone! We sliepen in een cabin zonder ramen met alleen horren, en extra klamboes, wat ook zeker nodig was! Een ochtend moesten we de hele ochtend binnen wachten omdat het zo erg regende, we besloten een potje monopolie te doen, en toen we later bij het bootje aankwamen moest die eerst leeg geschept worden, er zat ongeveer 40 cm water in!
Donderdag avond ben ik alleen terug gegaan met de nachtbus naar Cusco. Ik had besloten vanaf vrijdag alleen verder te reizen en wilde vrijdag avond op de Peru Hop. Dus moest ik met de nachtbus inplaats van de dagbus van vrijdag terug. Maar ik vond het wel prima, ik slaap prima in bussen en dit bespaarde me een nachtje in het hostel en slapen tijdens een 10 uur busrit is ook zoveel beter dan overdag.

Helaas was deze laatste dag mn camera stervende. De knop, die vrij essentieel is, die fotos maakt, deed het niet meer. Of pas na 10 of 15 keer drukken.. wat vrij vervelend is als het snelle momenten zijn dat je fotos wilt maken. Dus ik had deze vrijdag de hele dag voor snelle 2 uur was en het vinden van een camerashop. De meneer in de camerashop was erg behulpzaam, liet een nieuwe knop komen, maar na de hele dag er aan gewerkt te hebben deed de knop het nog niet goed, maar un poco mejor..

Na een lekkere lasagne in het hostel was het tijd om op de Peru Hop te stappen. Dit is een Hop on hop off bus die van Cusco naar Arequipa, dan richting de kust en omhoog naar Lima rijdt. Erg handig, scheelt veel tijd en qua geld kom je mas o menos op hetzelfde uit. Dus de komende 6 dagen stonden vast en volgepland! Na de nachtbus van vrijdag op zaterdag, kwam ik 6 uur s ochtends aan in Arequipa en werd ik in de ochtend 8 uur opgehaald door de Colca Canyon tour. Speedtourisme! Vandaag was het 15 maart, verjaardag van mn allerliefste Sterre. Ik had bedacht dat ik van 6 tot 8 uur s ochtends (nederland is 6 uren later) tijd had om even op skype te gaan, maar helaas werkte wifi niet en op de computers hadden ze geen skype. Dit was een beetje een baal momentje..
Op de tour ontmoette ik Eduardo uit Spanje, super leuk te zien hoe hij leuke gesprekken in het Spaans heeft met de locals op de markt. Ik zou graag meer Spaans leren om ook meer te kunnen zeggen en vragen, maar dat voor later!
We hebben 2 dagen samen doorgebracht op deze trip. Het uitzicht was ongelooflijk! De canyon is te vergelijken met de Grand Canyon, dus vrij indrukwekkend! Een van de laatste stops was Condor Cross, waar 3 condors over ons hoofd vlogen! Het was een super 2 dagen! Eduardo heeft zn naam achtergelaten op een stukje papier zodat ie op facebook wat tips over Colombia achter kon laten. Toen ik s avonds terug was in Arequipa en dacht: dit papiertje moet ik goed opbergen voor ik biertjes ga drinken aan de bar.. was het laatste wat ik van het papiertje heb gezien. Het moet ergens in mn backpack zijn, en zo groot ie nou ook weer niet. Maar na alles eruit te hebben gehaald en doorgezocht heb ik het nog steeds niet kunnen vinden..

Maandag ochtend, 6 uur werd ik opgehaald door de Peru Hop. Op de bus ontmoette ik Roy uit amsterdam en Ans uit Belgie, en een stel uit Australie. Roy, Ans en ik hadden dezelfde tickets geboekt en dezelfde activiteiten, dus de komende dagen zaten we aan elkaar vast! Fijn weer een tijdje Nederlands te spreken!

Na de hele dag in de bus met super uitzicht, kwamen we op de namiddag aan bij de Nasca Lines. Op een gigantisch oppervlak hier in de middle of nowhere hebben de Inkas op de grond lijnen getekend die iets afbeelden. Sommige afbeeldingen zijn een paar voetbalvelden groot! Je kunt in een vliegtuigje de Nasca lines bekijken, en er zijn 2 kleintjes die vanaf een torentje te zien zijn. Dit deden wij! Hoe en waarom en het hele verhaal erachter is een groot raadsel, er zijn genoeg theorien, maar 100% zeker weten we niks over alles.. Erg bijzonder!
In de avond kwamen we aan in Huacachina, waar we die avond een flink aantal borrels hebben gedronken en de volgende ochtend uitgeslapen. In de middag tijd voor sandbuggy, sandboarding en een pisco tasting tour. Pisco is een lokaal drankje hier, een soort wijn.
En op de namiddag weer op hoppen, op naar Paracas. Deze dagen op de Peru Hop zijn echt super speedy en er is veel te zien in een aantal dagen! Super handig als je weinig tijd hebt. Ook handig als je veel tijd hebt want het ticket is voor een jaar geldig en je kunt off hoppen en on hoppen wanneer je wilt, even laten weten en je kunt zo mee! Ideaal!

Paracas hebben we een trip gedaan naar wat eilanden met super veel vogels en super veel zeeleeuwen, met babys! Weer een leuke trip! In de laatste hostels hebben we steeds zwembaden gehad, en veel duiken genomen, en zo ook in het hostel hier in Paracas. Ik had de Peru Hop all inclusive geboekt, ik had hier 4 nachten accomodatie bij. Ze hadden super fijne hostels geboekt met niet al te grote dorms. Dus dat was goed geregeld.
Hier was het tijd voor afscheid van Ans, ze zou de bus terug nemen naar cusco. Roy en ik zijn door gegaan naar Lima, met een tussenstop bij een oud landhuis waar de Spanjaarden vroeger slaven uit Afrika aan het werk hadden en onder de grond in tunnels vervoerden en verstopten om onder de tax uit te komen. Ook werden de slaven mishandels en konden we een kijkje nemen in deze ruimtes, erg indrukwekkend.

De laatste 2 dagen heb ik rustig aan gedaan in Lima. We hadden het zo druk gehad op de Peru Hop. Roy en ik hadden afgesproken met Rowna, een meid die in Cusco carnaval mee had gevierd, we kwamen haar tegen in Huacachina en hadden afgesproken te meeten in Lima voor cuy, oftewel, cavia. We vonden een restaurantje waar het niet op de kaart stond maar de meneer het wel had. Het was wederom een bijzondere ervaring. Het was gefrituurd, net kip! Gelukkig hadden we ook sweet patato chips en groente, want ik ben nog steeds niet echt een vlees eter.. Maar goed, er zit ook niet veel vlees aan een cuy.. ;)

21 maart, vlucht van Lima naar Quito, Ecuador.. Even een stukje door de lucht om niet overal uit de bus te willen stappen, dus wat tijd besparen..
Ik heb het super naar mn zin! Te goed eigenlijk! De tijd gaat super snel en voor mij is 3 maanden lang niet genoeg. En midden Amerika wacht ook op mij..

Tot de volgende blog!

• 01 April 2014 - 20:57

Heit:

Hallo Yvonne, nou dit was weer en heel avontuur hoor . Veel gezien en meegemaakt, echt super. Geweldig dat je er zo een mooie reis van maakt. Nog veel plezier de laatste weekjes. dikke kus van dyn heit.